Arcs
Alkuvalmistelut
- Kullekin pelaajalla samanväriset pelimerkit ja lauta.
- Kaupunkimerkit sijoitetaan pelaajan pelilaudalle kolmiokohtiin.
- Toimintakorttipakasta kortit 1 ja 7 pois, vain 4-pelissä nämä kortit käytössä.
- Sekoita toimintakorttipakka ja jaa kullekin pelaajalle 6 korttia.
- Arpokaa aloittava pelaaja, hän saa Iniative-merkin.
- Kaksinpelissä mulliganin saa tehdä pelaaja ilman Iniative-merkkiä.
- Pelilauta pöydälle:
- Loput toimintakortit (ja mulligankortit) poistopakaksi pelilaudalle kuvapuoli alaspäin.
- 0 – Ambition declared -merkki pelilaudalle.
- Chapter-merkki kohtaan 1.
- Kunkin pelaajan voittopiste-merkki asetetaan pelilaudan pisteradalle.
- Siniset ambition-merkit suuruusjärjestykseen (5,3,2) sininen puoli ylöspäin.
- Resursseista pankki, nopat kaikkien saataville.
- Sekoita Court-korteista pakka ja jaa näistä tarjoama pelilaudan sivuun:
- 2 pelaajaa: 3 korttia
- 3-4 pelaajaa: 4 korttia
- Arvo pelaajamäärää vastaavista alkuvalmistelukorteista yksi ja sijoita pelaajien merkit sen ohjeistuksen mukaisesti. Pelaaja 1 on se, jolla on Iniative-merkki ja seuraava pelaaja myötäpäivään on 2 jne.
- A: 3 alusta ja kaupunki
- B: 3 alusta ja avaruusasema
- C: 2 alusta
- Kukin pelaaja saa niiden planeettojen resurssit, joissa heillä on rakennukset alussa.
- 2 pelaajan pelissä otetaan kunkin pelistä pois suljetun planeetan antamat resurssit ja sijoitetaan ne Ambition-radalle resursseja vastaaville kohdille.
Pelin tavoite ja voittaminen
Peli päättyy joko 5. chapterin jälkeen tai sen chapterin päätteeksi, kun joku pelaajista saavuttaa pelaajamääräkohtaisesti määritellyn pistemäärän. Vaadittu pistemäärä pelin päättymiseen näkyy pisteradalla ja se pelaaja jolla on eniten pisteitä tässä kohdassa, voittaa.
Chapterin rakenne
Alkaen iniative-pelaajasta, kukin pelaaja pelaa vuorollaan kortin ja vuorot jatkuvat kunnes pelaajien kaikki käsikortit on pelattu.
1. Pelaa kortti
- Initiative-pelaaja, eli ensimmäinen pelaaja, pelaa korttinsa Lead-kohtaan pelilaudalla.
- Tässä kohtaa ensimmäinen pelaaja voi halutessaan julistaa pelaamansa kortin mukaisen Ambition.
- Silloin suurin jäljellä oleva ambition-merkki laitetaan kortin mukaiseen ambition kohtaan pelilaudalla. Samaan ambition kohtaan voi pelata monta ambition-merkkiä.
- Lopuksi Ambition-declared-merkki sijoitetaan pelatun kortin päälle, jolloin kortin numeroarvoksi tulee 0.
- Pelaaja jolla ei ole iniative, pelaa korttinsa Lead-alueen oikealla puolelta löytyvälle alueelle. Kortin voi pelata kolmella tavalla:
- Surpass: pelaa Lead-kohtaan pelatun kortin maata vastaava kortti, jossa on suurempi numero.
- Copy: pelaa mikä tahansa kortti kuvapuoli alaspäin.
- Pivot: pelaa mikä tahansa kortti, joka ei ole Lead-kohtaan pelatun kortin kanssa samaa maata.
- Vaihtoehtoisesti saat pelata toisenkin kortin, kuvapuoli alaspäin, joka antaa sinulle Initiative-merkin seuraavalle vuorolle. (Nelinpelissä pelatessasi 7 kortin, saat iniativen 7-kortin muiden ominaisuuksien lisäksi). Jos sait iniativen, se kaadetaan pelaajalautasi viereen sen merkiksi, ettei tällä vuorolla sitä voida enää sinulta viedä.
2. Prelude
Jos pöydällä olevissa council-korteissasi on prelude-ominaisuuksia, niitä on mahdollista pelata nyt ja/tai voit käyttää resursseja maksaaksesi maksetun resurssin mukaisen toiminnon pelaajalaudaltasi. Sellaisten prelude-korttien ominaisuuksia ei voi käyttää, jotka tulivat tämän preludin aikana haltuusi ja resurssimaksut siirtyvät yhteispankkiin vasta preluden päättymisen jälkeen.
3. Toimintojen suorittaminen
- Surpass: jos pelasit samaa maata olevan korkeamman kortin, saat nyt suorittaa yhden toiminnon jokaista kortin numeron alta olevaa piste-symbolia kohden ja siitä valikoimasta toimintoja, joita korttiin on listattu (esim. Build or Repair).
- Copy: jos kopioit, saat tehdä yhden toiminnon Lead-kortilta.
- Pivot: jos pivotoit, saat tehdän yhden toiminnon pelaamaltasi kortilta.
Lopuksi
- Mikäli kukaan ei napannut Iniative-merkkiä tässä erässä, merkki siirtyy sille pelaajalle joka pelasi korkeimman numeron sisältävän Surpass-kortin.
- Mikäli kukaan ei pelannut Surpass-korttia, Initiave-merkki pysyy omistajallaan.
- Käännä kaikki pelatut kortin kuvapuoli alaspäin ja siirrä ne sitten kuvapuoli alaspäin poistopakkaan.
Toiminnot joita voi tehdä
- Build:
- tee rakennus planeetalle, jossa sinulla on rakennus tai alus.
- tee uusi alus sijainnissa, jossa sinulla on avaruusasema, kukin asema voi tehdä vain yhden aluksen per vuoro.
- Jos alue on kilpailijan kontrolloima (eniten täysin kunnossa olevia aluksia alueella), silloin rakennettu alus tai rakennus tulee vahingoittuneena peliin.
- Repair: vahingoittuneen aluksen tai rakennuksen korjaaminen missä tahansa.
- Tax: Resurssien kerääminen kaupunkia verottamalla. Kohteena voi olla mikä tahansa oma kaupunkisi tai vastustajan kaupunki, jonka planeetta on kontrollissasi. Kutakin kaupunkia voi verottaa vain kerran vuorossa ja verotettu kaupunki antaa planeetan mukaisen resurssin verotettaessa. Saamasi resurssi sijoitetaan pelaajalaudallesi pyöreille paikoille, samassa yhteydessä saat järjestellä resurssiesi järjestystä pelaajalaudallasi. Mikäli laudalla ei ole tilaa, et saa resurssia. Jos verotus kohdistui vastustajan kaupunkiin, saat myös yhden agentin Captivates-kohtaan pelaajalaudallasi.
- Influence: Sijoita oman värisesi agentti Council-korttivalikoiman kortille. Ei rajoituksia määrissä, joita voit sijoittaa.
- Secure: Valitse kortti Council-korttivalikoimasta, jossa sinulla on agentteja enemmän kuin muilla pelaajilla ja saat tuon kortin, sekä vihollisagentit sillä kortilla Captivates-kohtaan pelilaudallasi. Omistettujen korttien lukumäärälle ei ole rajoitetta.
When secured -efektit tapahtuvat nyt, sitten nostat uuden kortin valikoimaan.
- Move: voit liikkua tavallisesti tai katapulttina
- Tavallisesti: ota 1 tai enemmän aluksia ja liikuta ne viereiseen järjestelmään.
- Katapulttina: ota 1 tai enemmän aluksia oman avaruusasemasi sisältämästä planeetasta ja liikuta niitä niin kauan kunnes olet saavuttanut planeetan tai gate-järjestelmän, joka on vastustajan kontrollissa. Matkalla saat pudottaa aluksia haluamiisi paikkoihin, mutta et poimia uusi mukaan. Huom. et voi katapultata monen planeetan läpi.
- Battle: Valitse järjestelmä jossa sinulla on vähintään yksi alus ja vastustajalla rakennus tai alus. Jos useammalla vastustajalla on merkkejä järjestelmässä, valitse ketä vastaan taistelet. Taistelu ratkaistaan hyökkääjän noppaheitolla. Kutakin alusta kohden saat valita minkä tahansa nopan heitettäväksi, oranssin nopan saa vain tilanteessa jossa hyökkäyksen kohteena olevalla vastustajalla on myös rakennus sijainnissa, jossa taistelu tapahtuu tai vastustajalla ei ole pelilaudalla yhtään rakennusta.
- Jokainen liekki aiheuttaa tuhoa hyökkääjälle.
- Jos yhdessäkin nopassa on rinkula, se aktivoi vastahyökkäyksen (voi tapahtua vain kerran). Tällöin hyökkääjä kärsii vahinkoa jokaista vastustajan kunnossa olevaa alusta kohden. Hyökkääjä valitsee miten vahinko jakautuu.
- Jokainen taistelussa tuhoutunut alus päätyy taistelun vastapuolen pelaajalaudalle Trophies-kohtaan.
- Jokaista räjähdysikonia kohtaan, vahingoita ensin aluksia ja jos aluksia ei ole jäljellä, sitten rakennuksia.
- Kaikki kertyneet avainsymbolit antavat varastaa taistelun vastapuolelta kortteja tai resursseja. Hinnat näkyvät pelaajan laudalla ja korteissa.
- Jos tuhosit vastustajan kaupungin, sinua paheksutaan sen planeetan mukaisen resurssin mukaisesti. Teet siis seuraavat toimet:
- Sinun on heti poistettava tuhotun kaupungin planeetan resurssin mukaiset resurssit ja kortit.
- Menetät myös pelaajalaudaltasi loppupelin ajaksi pääsyn prelude-toimintaan, joka vastasi tuhotun kaupungin planeetan resurssityyppiä. Laita yksi agenteistasi pelaajalaudalle estetyn prelude-toiminnon resurssisymbolin päälle tämän merkiksi. Myös pääsy agenttiin menetetään.
- Valitse mikä tahansa kortti, jossa on tuhoutuneen kaupungin pelaajan agentteja. Ota kortti kuten Secure-toiminnon kanssa, paitsi muiden agentit tässä tapauksessa päätyvät Trophies-kohtaan.
Ambition – pistelasku
Chapterin lopussa katsotaan Ambition-pisteet. Ekaksi omassa kategoriassaan tullut saa suuremman pistemäärän ja tokaksi tullut saa seuraavan. Jos tasapeli ykkössijasta, molemmat saavat ambition-merkin pienemmän pistemäärän. Tasapeli kakkossijasta ei anna yhtään mitään. Kullakin täytyy olla ambitionista vähintään yksi sen vaatimaa asiaa, jotta saa mitään pisteitä. Huomaa että voittaessasi Ambitionin (2. sija ei riitä) saat lisäpisteitä tilanteessa, jossa olet rakentanut 4 tai 5 kaupunkia.
2-pelaajan pelissä aluksi ambitioniin sijoitetut resurssit ovat paikoillaan neutraalin kolmannen pelaajan simuloimiseksi.
Onko 5. Chapterin loppu tai vähintään yksi pelaaja on saavuttanut pelaajamääräkohtaisen pisterajan? Sitten peli loppui ja voittaja on selvillä. Mikäli voittopisteissä on tasapeli, sen ratkaisee vuorojärjestys, eli aiemmin vuorossa oleva voittaa. Jos voittaja ei ole selvillä, niin peli jatkuu seuraavaan Chapteriin.
Ennen seuraavan erän alkua Tyrant-ambitionin jälkeen Captives-hahmot palautetaan niiden omistajille ja mikäli Warlord-ambition laskettiin, palautetaan kaikki Trophies omistajilleen.
Ambition-merkit palautetaan pelilaudan oikeaan yläkulmaan ja pienimmän pistemäärän sisältänyt merkki käännetään keltaiselle puolelle.
Lopuksi kaikki toimintokortit palautetaan pakkaan, joka sekoitetaan, palautetaan poistopakaksi ja jokaiselle pelaajalle jaetaan kuusi korttia. Kaksinpelissä ei-aloittava pelaaja saa tehdä yhden mulliganin.
” Chapterin rakenne
Alkaen iniative-pelaajasta, kukin pelaaja pelaa vuorollaan kortin ja vuorot jatkuvat myötäpäivään, kunnes pelaajien kaikki käsikortit on pelattu. ”
Tämä ei kuvaa oikealla tavalla korttien tikkipelimäistä pelaamista. Chapter koostuu roundeista, ja pelijärjestys ei melkein koskaan jatku myötäpäivään roundien vaihtuessa.
Hei tanar ja kiitos antamastasi kommentista. Joo ehdottomasti korjataan virheelliset kohdat, tässä hetken voi kuitenkin mennä. Pitää itse ensin ymmärtää asia kunnolla ja sitten osaa korjata vähän tarkemmin ^_^.
Eli mun pitää vielä opiskella asiaa ja tavoittaa mimmosen virheen olen tehnyt.
Poistin nyt maininnan vuorojen vaihtumisesta myötäpäivään. Meniköhän oikein? 😀