Pikaohjeet

Arnak

Pelissä rohkeat tutkimusmatkaajat pyrkivät löytämään Arnakin kadonneet rauniot. Eniten voittopisteitä kerännyt pelaaja voittaa ja tasapeli ratkeaa ensisijaisesti tutkimusradan ensiksi (suurennuslasilla) selvittäneen pelaajan hyväksi.


Alkuvalmistelut



Vuoroapuri

Vuorosi aikana saat tehdä milloin vain niin monta ilmaista (⚡) toimintoa kuin haluat.

Vuorollasi saat toteuttaa yhden päätoiminnon alla olevasta listasta.

  1. Valitse tyhjä kohde ja suorita matkustusmaksu, jonka kohde vaatii.
  2. Sijoita arkeologisi kohteeseen.
  3. Toteuta kohteen symboleiden mukaiset vaikutukset.

  • Matkustusmaksun voi maksaa vaadittua korkeammalla matkustussymbolilla. Lentokoneella voi maksaa minkä vain, autolla tai veneellä jalan. Auto tai vene ei voi korvata toisiaan.
  • Voit myös ostaa niin monta lentokone-matkustussymbolia kuin haluat, 2 kultarahan kappalehintaan.
  1. Valitse haluatko löytää I-tason vai II-tason alueelta uuden kohteen.
    Suorita alueen vaatima maksu kompasseissa.
  2. Sijoita arkeologisi valitsemaasi kohteeseen alueella.
  3. Ota idolli pelaajalaudallesi, saat idollin vaikutuksen heti.
    Kahden idollin tapauksessa molemmat otetaan, mutta vain toisesta saa vaikutuksen.
  4. Ota alueen tason mukainen (I, II) kohdelaatta ja sijoita se pelilaudalle.
    Saat välittömästi kohteen symboleiden vaikutukset.
  5. Ota uusi vartijalaatta pinosta ja sijoita se kohteen päälle.

  • Vartijasta tulee vaikutus vasta kun kukin pelaaja valmistautuu seuraavaan kierrokseen ja ottaa arkeologinsa takaisin. Tuolloin kohteesta joutuu ottamaan pelkokortin, mikäli vartijaa ei ole kukistettu.
  • Löydetty kohde on nyt kaikkien käytettävissä kaivamista varten, eikä sinne matkaaminen toiste maksa enää kompasseja.
  1. Valitse vartija, jonka asuttamassa kohteessa sinulla on arkeologi.
  2. Maksa vartijalaatassa kuvaillut resurssit.
  3. Poista vartija.

  • Vartijan päihittämisestä on muutama hyöty: et joudu ottamaan enää pelkokorttia tästä kohteesta, kun arkeologit päihitetään. Lisäksi saat kertakäyttöisen vaikutuksen (vartijalaatan oikeassa yläkulmassa) aktivoitavaksi omalla vuorollasi. Kukin päihitetty vartija on myös 5 voittopisteen arvoinen.
  1. Valitse esine korttiriviltä, jonka haluat ostaa.
  2. Maksa sen vasemmassa alakulmassa ilmoitettu hinta.
  3. Sijoita ostoksesi nostopakkasi alimmaksi kortiksi kuvapuoli alaspäin.
  4. Täydennä korttirivi välittömästi.

  • Korttirivi täydentyy aina Kuusauvaa kohti. Eli kortteja siirretään ensin kohti Kuusauvaa ja reunimmaiseen paikkaan sijoitetaan uusi kortti nostopakasta.
  1. Valitse artefakti korttiriviltä, jonka haluat ostaa.
  2. Maksa sen vasemmassa alakulmassa ilmoitettu hinta.
  3. Sijoita ostoksesi pelattujen korttien alueellesi. Saat halutessasi kortin toiminnon välittömästi, sen aktivointimaksusta välittämättä.
  4. Täydennä korttirivi välittömästi.

  • Korttirivi täydentyy aina Kuusauvaa kohti. Eli kortteja siirretään ensin kohti Kuusauvaa ja reunimmaiseen paikkaan sijoitetaan uusi kortti nostopakasta.
  1. Valitse kortti kädestäsi ja sijoita se pelattujen korttien alueellesi.
  2. Jos kyseessä oli artifaktikortti, maksa sen vaatima maksu.
  3. Toteuta kortin vaikutukset.

  • Kierroksen loppuun asti kortti on kuvapuoli ylöspäin pelattujen korttien alueellasi.
  • ⚡-symbolilla varustetut pelatut kortit ovat ilmaisia, joten niihin ei kuluteta kortin pelaamista.
  • Kortti voidaan pelata joko sen vaikutusten toteuttamiseksi tai sitä voidaan käyttää matkustushinnan maksamiseen. Ei koskaan molempia.
  • Karkoitettu kortti (exile) tarkoittaa kortin siirtämistä karkoituspoistopinoon (suoraan pelkokorttien nostopinon yläpuolella) tai pelkokortin tapauksessa palauttamista pelkokorttien nostopinoon.
  1. Valitse haluatko liikuttaa suurennuslasia vai muistikirjaa.
  2. Valitse ruutu joka on yhteydessä liikutukseen valitsemasi pelimerkin sijaintiin.
  3. Suorita lähtöruudun ja kohderuudun välissä oleva maksu.
    Ilman maksua, et saa liikkua.
  4. Mikäli ruudussa on bonuslaatta, saat sen vaikutuksen heti ja laatta poistetaan pelistä.
  5. Toteuta rivin vaikutus. Tämä riippuu siitä kumman pelimerkin valitsit liikutettavaksi.

  • Sääntö: et saa koskaan liikuttaa muistikirjaasi suurennuslasisi ohi.
  • Halutessasi voit toteuttaa rivin vaikutuksen ensin ja ottaa vastan sitten bonuslaatan vaikutuksen.
  • Mikäli suurennuslasisi saavuttaa viimeisen ruudun, suurennuslasilla suoritettava tutkimis-toiminto muuttuu. Silloin saat maksamalla pistelaattoja tutkimusradan yläosasta.
  1. Ilmoita muille pelaajille, että lopetat kierroksen.
  2. Kannattaa käyttää kaikki ilmaiset toiminnot, mikäli mahdollista.

  • Mikäli et voi tai halua tehdä toista päätoimintoa, sinun on pakko lopettaa kierros siihen.
  • Jos olet ainoa pelaaja, joka ei ole lopettanut kierrosta, saat jatkaa vuorojasi niin kauan kuin se on mahdollista.


Kierroksen lopetus

  1. Palauta kaikki arkeologisi pelilaudallesi.
    Muista ottaa pelko-kortti, jos kohteessa oli vartija.
  2. Saat halutessasi poistaa haluamasi määrän kortteja kädestäsi.
  3. Kerää pelialueellesi kerääntyneet kortit, sekoita ne ja sijoita ne nostopakkasi pohjalle.
  4. Palauta avustajat aktiivisiksi (pystyasentoon).

  1. Poistakaa kortit Kuusauvan molemmilta puolilta.
  2. Siirtäkää Kuusauvaa yksi pykälä oikealle.
  3. Täydentäkää ostettavissa olevat kortit.
  4. Aloittavan pelaajan merkki siirtyy myötäpäivään.
  5. Kukin pelaaja nostaa kortteja nostopakastaan viiteen asti.

Mikäli kyseessä oli viimeinen, eli viides, kierros: palauttakaa vain arkeologinne ja ottakaa mahdolliset pelkokortit.



05/01/2025 Pahviritari
Pikaohjeet Postaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *