Pikaohjeet

Camel Up

Kamelien juoksukisoissa ensimmäiseksi maaliin saapunut kameli voittaa, mutta pelaajista voittaa se joka on tässä vaiheessa menestynyt parhaiten vedonlyönnissä. Veikkaa voittajaa, häviäjää, osuuksien johdossa olevaa kamelia ja kannusta tai buuaa kameleita vaikuttaaksesi lopputulokseen.


  1. Sijoita vedonlyöntiliput pelilaudalle niin, että pienin on oman kasansa alin ja suurin on päälimmäinen.
  2. 5 pyramidi-lippua tulee pyramidin viereen.
  3. Kukin pelaaja saa 3 rahaa, ja 5 kisan maalikorttia sekä katsojalaatat.
  4. Kumppanuuskortteja (kättely) ei käytetä alle 6 pelaajan pelissä.
  5. Heitä kaikki värilliset nopat ja sijoita kamelit aloitusruutuihin.
  6. Heitä sitten harmaata noppaa kaksi kertaa pöhköjen kamelien sijoittamiseksi.
  7. Sijoita nopat sitten pyramidiin.
  8. Aloittavan pelaajan merkki nuorimmalle osallistujalle.


Pelaaminen

Kamelit ovat aina pinossa, jos ne päätyvät toisen kamelin kanssa samaan ruutuun. Päälimmäinen, eli viimeksi ruutuun saapunut kameli on johdossa. Jos pinossa sijaitseva kameli liikkuu, kaikki sen päälle pinotut kamelit liikkuvat mukana. Kun viisi kamelia on liikkunut, katsotaan kuka kameleista voitti sen osuuden ja oikein veikanneille pelaajille annetaan voittorahat, jotka toimivat pelin voittopisteinä. Peli päättyy kun joku kameleista ylittää voittoviivan, vastakkaiseen suuntaan kulkevat pöhköt kamelit mukaan lukien.

Aloittavasta pelaajasta lähtien kukin pelaaja tekee omalla vuorollaan yhden näistä toiminnoista:

Ota päälimmäinen vedonlyöntilippu valitsemastasi kasasta. Tällä toiminnalla veikkaat tämän osuuden voittajaksi kyseistä kamelia. Jos otit sen pinon vedonlyöntilipun ensimmäisenä, sait arvokkaimman lipun.

Sijoita katsojalaatta radalle tai liikuta jo sijoitettua laattaa. Katsojalaatta tulee sijoittaa tyhjään ruutuun, eikä sitä saa sijoittaa sellaisen ruudun viereen, jossa on jo katsojalaatta. Lisäksi laatta ei saa koskaan sijaita ruudussa 1. Laatassa on kaksi puolta: kannustus tai buuaus. Kun kameli juoksee laatan päälle, se joko etenee yhden ylimääräisen ruudun (kannustus) tai peruuttaa yhden ruudun (buuaus). Lisäksi laatan sijoittanut pelaaja saa yhden kolikon.

Ota pyramidilippu ja käytä pyramidia nopan arvontaan. Nopan värinen kameli liikkuu nopan silmäluvun ilmoittaman määrän. Pöhköt kamelit liikkuvat yleensä harmaan nopan luvun värin määräämänä, eli valkoinen luku liikuttaa valkoista kamelia ja musta mustaa. Mutta tähän on tärkeä poikkeus: jos vain toisella pöhköllä kamelilla on kisaavia kameleita selässään, silloin liikutetaan sitä. Jos toinen pöhkö kameli on suoraan toisen pöhkön kamelin päällä, tulee liikuttaa päälimmäistä pöhköä kamelia.

Veikkaa koko kisan voittajaa tai häviäjää. Veikkaus tehdään muilta salassa. Valitse siis yksi korteistasi ja veikkaa joko koko kisan voittajaa tai häviäjää sijoittamalla kortti joko oikealle palmusta (voittaja) tai vasemmalle palmusta (häviäjä).



Osuuden päättyminen

Kun viimeinen pyramidilippu on otettu ja nopan vaikutus suoritettu, osuus päättyy. Tuolloin tehdään osuuden pisteytys & lopputoimet:

  1. Siirrä aloittavan pelaajan -merkki myötäpäivään
  2. Vedonlyöntilippujen mukaiset palkkiot ja maksut
  3. Vedonlyöntilipukkeet palaavat kasoihinsa (suurin päälimmäiseksi)
  4. Pyramidiliput palautetaan ja vaihdetaan rahaksi
  5. Katsojalaatat palautuvat omistajilleen
  6. Nopat viskataan takaisin pyramidin uumeniin

Uusi osuus voi alkaa.


Pelin päättyminen

Kun mikä tahansa kameli ylittää maaliviivan, peli päättyy välittömästi. Sitten tehdään vielä yksi osuuden pisteytys ja lopputoimet sekä katsotaan veikkaukset koskien koko kisan voittajia ja häviäjiä.

Korttikasa kerrallaan käydään kumpikin käänteisessä (koko pino kuvapuoli ylöspäin) järjestyksessä. Jokainen väärin arvattu maksaa veikkaajalle yhden rahan. Ensin oikein vastannut saa 8 rahnoa, seuraava oikein vastannut 5 jne. pelilaudalta löytyvän listan mukaisesti.

Voittaja on se pelaaja, jolla on eniten rahnoa lopuksi. Tasapelitapauksessa voitto jaetaan.

01/07/2025 Pahviritari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *