Pikaohjeet

Leviathan Wilds

Salaperäisten kristallikasvustojen sekoittamat jätit eivät ole enää entisensä. Ne vaeltavat kylväen tuhoa ympärilleen. Sinä ja ystäväsi olette uhkarohkeita sotureita, jotka henkensä kaupalla kiipeilevät näiden jättien päälle, tavoitteena vapauttaa ne kristallien kirouksesta. Pelaajat siis voittavat, mikäli onnistuneesti tuhoavat kaikki kristallit ja suorittavat skenaariokohtaisen tavoitteen.


Valmistele pelialue

  1. Valitse jättiläinen – avaa valitsemasi jätti kirjasta ja kerää siihen liittyvät kortit.
  2. Sijoita kristallinopat jätin kristallipaikoille, niin että väri ja luku täsmäävät.
  3. Arvo kullekin sienipaikalle sienimerkki (kuvapuoli alaspäin).
  4. Sekoita vahinkopakka ja sijoita se hyökkäysmerkkien kanssa pelialueen lähelle.
  5. Kapea uhkalauta sijoitetaan jättiläisen alapuolelle.
  6. Sekoita jättiläisen vaarakortit ja muodosta niistä rivi uhkalaudan alapuolelle. Korteissa tulee olla lila puoli ylöspäin.
  7. Tarinakortti pelialueen lähelle ja jos mukana on skenaariokortti, toteuta sen alkuvalmisteluohjeet nyt.
  8. Sijoita lila-puukuutio uhkalaudalle haluamaasi vaikeustasoon.

Pelaajien valmistelut

  1. Kerää hahmo ja hahmoluokkakortit. Saat vapaasti valita mitkä.
  2. Ota kummankin korttipinon kansikortti erikseen.
  3. Sekoita kummankin korttipinon loput kortit yhteen, tämä on nostopakkasi.
  4. Nosta 3 korttia.
  5. Arpokaa aloittava pelaaja, ja sijoittakaa hahmonne pelialueen pohjalle.
  6. Lopuksi lukekaa jätin ohessa toimitetun tarinakortin alkupuoli ja sitten voitte aloittaa pelaamisen.


Pelaaminen

Kunkin pelaajan vuoro koostuu näistä vaiheista:

  • Käännä vasemmanpuoleisin vielä kääntämätön vaarakortti.
  • Kortin ylempi osa (aluksi lila) on se, mitä noudatetaan.
  • Jos tarpeen, sijoita hyökkäysmerkki vaarakortin osoittamaan kohteeseen.
  • Vaaramerkki ei muuta sijaintiaan tämän jälkeen.
  • Jos myöhemmin hyökkäyksen toteutuessa useampi saman vaaran isku osuu pelaajaan, otetaan isku vain kerran.
  • Valitse käsikorteistasi yksi, jonka sijoitat pelilautasi yläoikealla sijaitsevaan aukkoon.
  • Jos sinulla ei ole korttia, saat silti 2 toimintopistettä.
  • Saat toimintopisteitä kortin osoittaman (iso numero vasemmalla) määrän.
  • Kortissa saattaa olla myös punainen tai keltainen ympyräikoni, silloin saat vuoron ajaksi suojan näiltä vaaroilta.
  • Toimintopisteillä saat maksaa ja toteuttaa pelaajan laudalta löytyviä toimintoja. Toimintojen tarkemmat selitykset omassa osiossa tässä pikaohjeessa.
  • Käyttämättömät toimintopisteet menetetään.
  1. Toteuta aiemmin paljastettu uhka.
  2. Jos uhka sisältää useamman kohdan, toteutusjärjestys on ylhäältä alas.
  • Voit nyt poistaa haluamasi määrän käsikortteja.
  • Nosta kortteja kunnes sinulla on 3 korttia kädessäsi.
  • Jos nostopakkasi loppuu nostamisen aikana, putoat.
    Halutessasi voit kuitenkin jättää viimeisen kortin nostamatta.
  • Nyt vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle, ellei kierroksen loppuehto ole toteutunut. Tässä tapauksessa kierroksen lopun vaiheet tehdään ennen seuraavan pelaajan vuoroa.


Kierroksen loppu

Kun kaikki vaarakortit on käännetty ja toteutettu, kierros loppuu. Tuolloin tehdään seuraavat vaiheet:

  1. Kerää vaarakortit, sekoita ne ja muodosta uusi rivi.
  2. Edistä puukuutiota uhkalaudalla ja sitten pyöräytä puukuution osoittama määrä kortteja sinivihreä puoli ylöspäin.


Toiminnot

  • Saat liikkua yhden kerran pääilmansuuntiin.
  • Saat liikkua kaksi kertaa. Hyppäämällä vaikean maaston tai vahingoittavan maaston yli, jätät sen vaikutuksen huomioimatta.
  • Liikkuminen tapahtuu vain pääilmansuuntiin, mutta voi käytännössä johtaa tilanteeseen, jossa alkupiste ja lopetuspiste ovat toisiinsa nähden väli-ilmansuunnassa.
  • Voit liikkua vain alaspäin, mutta liikkeen ei tarvitse olla suoraan alaspäin.
  • Toimintapisteitä kuluu yhtä monta, kuin rivejä joita liidät alaspäin.
  • Valitse kuinka monella toimintopisteellä isket kristallia, ja sen numeroarvo pienenee vastaavan määrän.
  • Kristalli (noppa) poistuu, kun sen numeroarvo on nolla.
  • Mikäli isket sinivihreää kristallia, saat yhden sinivihreää vahinkoa.
  • Tämän voi tehdä vain kielekkeellä.
  • Sekoita poistopakkasi kortit ja sitten sijoita ne nostopakkasi pohjalle.
  • Huom. toimintapisteiksi maksamasi kortti ei tule tähän sekoitukseen mukaan.
  • Saat yhden vahinkopisteen takaisin.

Toiminnot joita voit käyttää toisten toimintojen välissä tai jopa toisten pelaajien vuorolla.

  • Hahmon kyky hahmokortilla.
  • Hyppytaidot (korteissa), jotka sallivat liikkumisen kortin osoittamalla tavalla.
  • Päästä irti, jolloin vapaaehtoisesti putoat.
  • Kerää sieni pelilaudallesi tai käytä sieni pelilaudaltasi.
    Sienen saa myös heittää toisen pelaajan hahmolle 3 pääilmansuuntiin matkaavan ruudun verran.


Yleiset säännöt ja mekanismit

Pelaajalaudallasi pidät kirjaa osumapisteistäsi, sekä sinivihreästä vahingosta. Sinivihreä vahinko matkaa vasemmalle lisääntyessään ja osumapisteesi vähentyvät oikealle. Jos nämä kaksi ovat samassa sijainnissa tai menevät toistensa ohi, kiipeilevä soturisi menehtyy.

Menehtynyt pelaaja tekee seuraavat toimet: aktivaatiosi päättyy välittömästi, luovu kaikista käsikorteistasi, poista hahmosi ja hahmoluokkamerkit pelilaudalta.

Kun yksi kiipeilijöistä menehtyy, on jo kiire. Jäljellä olevien pelaajien tulee saada kristallit nopeasti tuhottua voittaakseen pelin. Suorita menehtyneen pelaajan vuoron vaiheet loppuun, jonka jälkeen jäljellä olevilla pelaajilla on kullakin jäljellä vielä yksi täysi vuoro. Mikäli kristalleja ei ole näiden päätteeksi tuhottu, pelaajat häviävät pelin.

Kortit nostopakassasi edustavat kiipeilyotettasi. Kun menetät otetta (keltainen koura), se vähentää kortteja nostopakastasi. Jos kortit loppuvat, putoat. Otteen saaminen takaisin antaa sinulle sattumanvaraisen kortin poistopakasta takaisin nostopakkaan, silloin kortit sijoitetaan nostopakan pohjalle.

Kun kiipeilijäsi keskittyy, käännä keskittymismerkki pelilaudallasi kuvapuoli ylöspäin. Kun käytät mitä tahansa taitoa, keskittyneenä voit käyttää keskittymismerkin lisätäksesi mihin tahansa numeroarvoon taidossa yhden lisää. Käytön jälkeen käännä keskittymismerkki kuvapuoli alaspäin.

Kun kiipeilijäsi saa vahinkoa (injury), nostat kortin vahinkopakasta ja laitat sen pelaajalautasi viereen.

Putoat jos:

  • Päätät liikkeesi tyhjään paikkaan.
  • Välittömästi kun nostopakassasi ei ole kortteja.
  • Päätät päästää irti.

Putoamisen vaikutus:

  • Putoamalla liikut kohtisuoraa alaspäin, kunnes kohtaat kielekkeen.
  • Maaston ominaisuudet, kuten vahinko, vaikuttavat sinuun, mutta putoaminen itsessään ei aiheuta vahinkoa.
  • Pudotessa voi käyttää kaikkia milloin tahansa tehtäviä toimintoja. Pudotessaan voi siis esim. poimia sienen.
  • Toimintapisteitä ei voi käyttää pudotessa.
  • Halutessasi sinun ei tarvitse pysäyttää putoamista kielekkeeseen, paitsi ihan pohjalla.

23/09/2025 Pahviritari
Pikaohjeet Postaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *