Moonrakers
Peli on yhdistelmä pakanrakentelua, bluffaamista ja neuvottelua. Suoritat yhdessä muiden avaruusalusten kapteenien kanssa vaarallisia tehtäviä, joista kukaan ei kuitenkaan selviäisi yksin. Neuvottele itsellesi suotuisat ehdot ja ole ensimmäinen, joka kerää kymmenen voittopistettä.
Alkuvalmistelut
- Kullekin pelaajalle pelilauta, 2 rahaa ja aloituspakka johon kuuluu:
- 2 x Damage (1)
- 3 x Reactor
- 2 x Shield
- 2 x Thruster
- 1 x Miss
- Jokainen nostaa 5 korttia.
- Action-kortit sisältävä tarjotin esiin.
- Rahat ja alustenosat-pakka sekä miehistöpakka Armory-laudalle.
- Tarjolle 6 aluksenosaa ja 3 miehistönjäsentä.
- Dispatch-lauta esille. Tehtävä ja tavoitekorteista omat nostopinonsa.
- 8 tehtäväkorttia tarjoamaan. 3+ vaaranoppaa sisältävät nostetaan uusiksi.
- Vaaranopat saataville.
- Tavoitekortteja 3 kullekin pelaajalle. Näistä kukin valitsee kaksi.
- Pelaajien alukset pisteradalle kohtaan 0.
Overload-valmistelut
- Lisärin mukana tulleet alusosat ja miehistönjäsenet sekä tehtävät ja tavoitteet sekoitetaan peruspelin nostopakkojen joukkoon.
- Head to head tehtäväkortit pitää myös nostaa uusiksi.
- IOsphere-merkit saataville.
- Tee tehokkaammista toimintakorteista oma ostosalueensa/tarjoamansa.
Pelaajan vuoro
Pelaajat vuorottelevat johtajan roolissa ja kukin johtaja vuorollaan vetää suunnittelu-, toteutus- ja ostosvaiheen. Eka johtaja ratkaistaan vaaranopilla (vähiten vaaraa), tasapelissä heitetään uudestaan.
Suunnnitelu
Johtaja valitsee seuraavasta listasta jomman kumman. Lisäksi johtaja voi koska tahansa 1 rahan maksulla vaihtaa yhden tehtäväkorteista (ja vain kerran vuorossa).
- Valita tehtäväkortin suoritettavaksi.
- Sijoita valittu kortti kaikkien näkyville.
- Päätä haluatko yrittää tehtävää yksin vai kutsua muita auttamaan.
- Jos muut suostuvat auttamaan on aika neuvotella.
- Neuvotelkaa tehtävässä olevista voittopisteistä, rahasta, bonuskorteista ja vaaranopista.
- Pelaajat eivät saa kertoa korteista kädessään, mutta voivat kuvailla missä osuudessa he voivat auttaa.
- Mikään ei pakota puhumaan totta, voit valehdella.
- Mikäli neuvottelu ei tuota tulosta, johtaja voi yrittää neuvottelua toisen tehtäväkortin kanssa.
- Jos sopua ei synny toisenkaan kanssa on johtajan yritettävä tehtävää yksin tai jäätävä tukikohtaan.
- (overload) Jos johtaja valitsee Head to head -tehtävän, siihen ei tarvitse erikseen kutsua, vaan kaikki halukkaat saavat osallistua. Pelaajat eivät ole peliteknisen määritelmän mukaan ”allies”, joten kaikki siihen viittaavat ominaisuudet eivät päde.
- Jäädä tukikohtaan
- Nosta 2 uutta tavoitekorttia, joista pidät yhden.
- Ota 1 raha.
- Siirryt suoraan ostamisvaiheeseen.
- Jos haluat voit korvata yhden saatavilla olevan tehtäväkortin.
- Siirrä kätesi poistopakkaan ja nosta 5 uutta korttia pakastasi.
Toteutus
- Pelaajat heittävät neuvottelun mukaiset vaaranopat.
- Neuvottelut eivät voi jatkua noppien heiton jälkeen.
- Seuraavaksi yritetään täyttää tehtävän vaatimukset yhdessä
- Johtaja ja auttajat pelaavat toimintakortteja kädestään ja aluksensa osia haluamallaan tavalla.
- Halutessaan kortteja voi pelata epäoptimaalisesti ja tahallaan mokata oman vuoronsa tai jättää tehtävää auttavia kortteja pelaamatta.
- Johtaja päättää pelausjärjestyksen ja sen pelataanko yhtä aikaa vai vuorotellen.
- (Overload) Head to head -tehtävässä kisataan kuka pystyy täyttämään eniten tehtävän vaatimuksia.
- Tasapelitilanteessa voittaja on johtajasta alkaen vuorojärjestyksessä ensimmäinen.
- Saat pelata vain yhden kortin, mutta kortti voi antaa sinulle (ja vain sinulle) lisää toimintoja.
- Mikäli tehtävä tulee täytetyksi, kaikki saa neuvottelun mukaiset palkintonsa. Tältä osin sopimusta ei voi rikkoa.
- HUOM! Overloadin kanssa pelatessa bonuskortipalkinnon voi käyttää ottaakseen edistyneen toimintakortin.
- Jos mistä tahansa syystä saisit ottaa edistyneen toimintakortin, mutta ne ovat loppuneet, saat valita minkä tahansa saman tyypin toimintakortin tilalle.
- Jos ei onnistu, kukaan ei saa mitään, mutta vaaranopat toteutuvat.
- Vaikka ehdot tehtävään täyttyvät tai eivät täyty, kaikki pelaajat saavat pelata vuoronsa loppuun.
- Lopuksi kaikki tehtävän toteuttamiseen osallistuvat siirtävät kaikki pelatut ja kädessä vielä olevat kortit poistopakkaan.
- Kaikki tehtävään osallistuneet liittolaiset nostavat uudet 5 korttia.
- Nostakaa uusi tehtävä juuri suoritetun tilalle.
Ostaminen
- Johtaja (ja vain johtaja) saa nyt käyttää rahaansa ostaakseen aluksen osia, (edistyneitä toimintakortteja) tai miehistöä.
- Hinta näkyy korttien alaoikeassa kulmassa punaisella.
- Ostettujen korttien tilalle tulee välittömästi uudet.
- Overloadilla pelatessa saa ensin ilmaiseksi poistaa yhden haluamansa kortin tarjoamasta, sitten…
- Yhden rahan hintaan saa myös poistaa yhden kortin tarjoamasta.
- Aluksen osat:
- Ostetut aluksen osat tulevat pelaajan laudalle. Monet osat lisäävät myös kortteja pelaajan pakkaan. Nämä kortit sijoitetaan poistopakkaan.
- Osat antavat yleensä myös erikoisominaisuuden, joka ei tarvitse toimintoa toteutuakseen.
- Kerralla mahtuu vain neljä osaa, uusi osa korvaa vanhan, mutta vanhan osan antamat kortit jäävät pakkaan.
- Miehistö:
- Ostettu miehistö sijoitetaan myös poistopakkaan.
- Miehistön pelaaminen vaatii aina toiminnon.
- Miehistökortin erikoisominaisuus toteutuu pelatessa.
- Miehistön pelaaminen voi myös täyttää sopimuksen ehdon.
Kun vuoro on loppu, johtaja nostaa 5 korttia aiemmin toteutusvaiheessa pois heittämiensä korttien tilalle. Johtajavuoro siirtyy myötäpäivään.
Pelin loppuminen
Eka pelaaja joka saa 10 pistettä, voittaa pelin.
Tiebreaker: suurin nettoarvo, eli alusten ja miehistön hinnat sekä rahamäärä yhteenlaskettuna.
Vuorosi tehtävänjohtajana
(Nomad) 0. Tapahtumat
- Nosta tapahtumapakasta uusi kortti, tapahtumat toteutetaan ja poliittisesta linjauksesta äänestetään:
- Peukkuäänestys, tasapelissä tehtäväjohtaja päättää ja poliittinen linjaus korvaa edellisen.
1. Suunnitelma
Valitse joko a) tai b).
a) Lähde suorittamaan sopimusta
- (Nomad) – Matkaa alueelle ja nosta alueen sopimukset (3)
- Neuvottele avusta tehtävään tai tee se itse – (Nomadissa auttajien pystyttävä matkaamaan alueelle)
- Uuden sopimuksen ja neuvottelun saa tehdä 2 kertaa, kolmas valittu sopimus on täytettävä itse (tai Nomadissa voi palata puolustamaan tukikohtaa).
b) Puolusta tukikohtaa
- (Nomad) – Matkaa aluksella tukikohtaan
- Ota kaksi tavoitekorttia, pidä yksi.
- Ota 1 raha.
- (Ei Nomad) Poista ja korvaa yksi sopimuksista
- Hyppää vaiheeseen 4. Osta.
2. Toteutus
- Vaaranoppien heitto – neuvottelu on päättynyt.
- Tehtävään osallistujat pelaavat kortteja ja aluksen osia johtajan määräämässä järjestyksessä.
- Onnistuessaan kaikki saavat aina neuvottelun mukaiset palkinnot.
- Vaaranopat toteutuvat, vaikka tehtävä ei olisi onnistunut.
- Sopimuksessa auttaneet: kortit poistopakkaan, nostakaa uudet 5.
3. Ostokset
- (Nomad & Overload) Saat poistaa ja korvata yhden osan tai miehistönjäsenen ilmaiseksi.
- Saat poistaa miehistönjäsenen tai osan 1 rahalla.
- Tehtävänjohtaja saa ostaa miehistöä ja jäseniä niin paljon kuin vaan rahaa on. (Overload) Saa ostaa myös toimintakortteja, joilla on hinta.
Ostettu kortti täydennetään välittömästi!
- Tehtävänjohtaja: kortit poistopakkaan, nosta uudet 5
- Pelaajavuoro myötäpäivään.
YKSITTÄISIÄ SÄÄNTÖJÄ
- Kortissa jos lukee ”a shield” se tarkoittaa tiettyä shield-korttia, jos ”a” ei ole edessä, tarkoitetaan mitä tahansa shield-korttia, eli koko shield-korttien kategoriaa.
- Kaikki ostetut tai aluksen osien lisäämät kortit päätyvät aina ensin poistopinoon. Jos aluksen osa poistuu, se ei poista kortteja pakastasi.
- (Overload) neuvoteltu bonuskorttipalkinto voi olla myös hinnalla varustettu toimintakortti, ei ainoastaan miehistö tai aluksenosa -pakan päällimmäinen kortti.
- (Nomad) Sorelia on yhteydessä kaikkiin alueisiin, Soreliatehtävän suorittamalla vapautuu soreliatehtävä-alue, jossa palkintona voimakkaita prototyyppi-osia.
Vastaa