
Veiled Fate
Pelaajat ovat jumalia, jotka pyrkivät saamaan omalle puolijumalajälkeläiselleen eniten voittopisteitä.
Voittaminen
Kolmannen aikakauden lopussa tai hetkellä kun ensimmäinen pelaaja on saanut 12 voittopistettä, peli päättyy ja eniten voittopisteitä saanut pelaaja voittaa.
- Kokoa 8 aluepalaa + keskuskaupunki laudaksi. Katso että aluepalojen numerot menevät järjestyksessä.
- Aseta kaikki 9 puolijumalaa keskuskaupunkiin.
- Aseta puolijumalten pisteytys-merkit Abyss-laudan reunaan (0 pistettä).
- Sekoita kaupunkipakka, nosta kunnes tulee Altar-kortti. Sijoita se keskuskaupunkiin. Sekoita kaupunkipakka ja sijoita se lähelle pelilautaa.
- Sekoita kukin Aikakausi-pakka erikseen ja nosta kustakin yksi kortti. Sijoita kortit järjestykseen (yksi päälimmäiseksi) ja sijoite se lähelle pelilautaa.
- Sekoita tehtäväkortit ja sijoita se lähelle pelilautaa. Nosta kortteja pelaajamäärän mukaisesti:
2 pelaajaa – 3 korttia aluepaloille.
3-4 pelaajaa – 4 korttia aluepaloille.
5 pelaajaa – 5 korttia aluepaloille.
6-8 pelaajaa – 6 kortti aluepaloille. - Sekoita puolijumalakortit (9 kpl) ja jaa kullekin pelaajalle salaisesti yksi. Nämä saa paljastaa vasta pelin lopuksi.
- Arpokaa aloittava pelaaja, hän saa aloittavan pelaajan merkin.
- Sekoita kohtalokortit kahdeksi pakaksi. Kukin pelaaja nostaa 5.
- Ensimmäinen pelaaja nostaa aikakausikortin ja lukee sen ääneen.
Pelaajien vuorot
Kukin pelaaja saa tehdä kaksi toimintoa alla olevasta listasta (vaikka saman kaksi kertaa).
Vuoro päättyy, jos:
pelaaja on käyttänyt molemmat toimintonsa.
pelaaja käyttää yhden toiminnon ja päättää skipata toisen.
pelaaja päättää levätä tai joutuu lepäämään.
Liikuta mitä tahansa puolijumalaa kerran.
- Viereiseen sijaintiin
- Oman tai viereisen sijainnin tehtäväkortille.
- Kuilusta (Abyss) Altaille (Pools).
- Altailta (Pools) kaupunkiin.
Tehtäväkortilla olevaa puolijumalaa ei voi liikuttaa.
Altaille voi liikkua vain Kuilusta. Kuiluun ei voi liikuttaa.
Kuilun ja Altaiden yli menee silta, joka sallii liikutuksen alueelta Coast alueelle Mountains.
- Portaali (3)
Liikuta puolijumala mihin tahansa sijaintiin tai avoimeen paikkaan tehtäväkortilla (tehtävävaatimukset jätetään huomiotta). - Transfiguraatio (3)
vaihda kahden puolijumalan paikka samalla tehtäväkortilla tehtävävaatimukset huomiotta jättäen. - Smite (2)
Karkoita puolijumala Kuiluun (Abyss), sitten liikuta sen puolijumalan mainemerkki laudalla sen alueen perimmäiseksi. Voit ottaa kohteeksi myös tehtäväkortilla olevan puolijumalan. - Omniscience (2)
Ota kohtalopakasta kortti ja katsomatta korttia, sekoita se osaksi jonkin tehtävän äänestyskorttikasaa. - Influence (1)
Äänestyksen yhteydessä sijoitetun kohtalokortin lisäksi saat laittaa toisenkin kohtalokortin samaan kasaan. Tämän voiman voi aktivoida vain sellaisen toiminnon jälkeen, jossa sait lisätä äänestyskorttikasaan kortin.
Jos pelaaja lepää, hän ei osallistu enää tähän aikakauteen.
- Kullakin aikakaudella ensin levännyt ottaa ensimmäisen pelaajan merkin.
- Pelaaja voi vuorollaan valita levätä ensimmäisen toiminnon jälkeen, mutta ei käytettyään molemmat toiminnot.
- Pelaaja lepää automaatisesti jos hän ei vuorollaan: tee yhtään toimintoa, pelaaja ei saa tai käytä yhtään kohtalokorttia, pelaajalta loppuvat kohtalokortit.
- Jos kohtalokortit loppuvat ekan toiminnon jälkeen, pelaaja ei saa tehdä toista toimintoaan.
Sääntöjä
Puolijumala voi liikkua tehtäväkortin tyhjänä olevalle paikalle, mikäli hän täyttää sen ehdot. Tyhjä paikka ilman symbolia ei sisällä ehtoja.
Liikuttamisen jälkeen pelaajan on sijoitettava yksi valitsemansa kohtalokortti äänestyspinoon.
Puolijumala ei voi lähteä tehtäväkortilta, ennen kuin tehtävä on tehty.
Kun tehtävän viimeinen vapaa paikka täyttyy, se suoritetaan. Silloin:
Tehtäväkortin nimen alla on luku. Tehtäväkortin viimeisen paikan täyttänyt valitsee tämän
luvun verran muita pelaajia, jotka laittavat tehtävän äänestyspinoon vielä yhden valitsemansa
kortin. Jos valituksi tuli pelaaja, jolla ei ole tehtäväkortteja, hän nostaa sellaisen pinosta
ja vilkaisee sen ennen lisäämistä äänestyspinoon. Kaksinpelissä kaikki kortit tulevat
kohtalokorttipakasta.
Sitten kortit sekoitetaan ja paljastetaan yksi kerrallaan. Voittanut symboli toteuttaa tehtäväkortin vastaavan puolen kaikille puolijumalille.
Tasatilanteessa lopputulos arvotaan kolikolla.
Voittopisteitä juuri saaneen puolijumalan pisteytysmerkki siirretään aina kyseisen pistealueen ensimmäiseksi. Hän on tuolloin näiden pisteiden johdossa. Myös pisteitä menettänyt siirtyy oman alueensa ensimmäiseksi.
Jos puolijumala tulee lyödyksi (Smite), hänen pistemerkkinsä siirtyy kyseisen pistealueen taaimmaiseksi. Puolijumala siirretään tällöin myös Kuiluun.
Kuilusta voi liikkua vain Altaille (jumalavoimat voivat tehdä tähän poikkeuksen), jonka jälkeen hän saa nostaa yhden kohtalokortin.
Altailta voi liikkua vain kaupunkiin. Tällöin voi poistaa yhden kohtalokortin ja nostaa toisen sen tilalle pakasta.
Ensimmäisen puolijumalan liikkuessa kaupunkiin, asetetaan kaupunkimerkki kaupunkikortille ja pelaaja saa sen palkinnon. Aina kun puolijumala tulee kaupunkiin merkki siirtyy polkua pitkin ja efektit tai palkinnot toteutuvat. Kun kaupunkimerkki on siirtynyt kortin viimeiseen kohtaan, kaupunkikortti poistetaan ja uutta ei tule tällä aikakaudella.
Aikakausi päättyy, kun kaikki pelaajat ovat levänneet tai kaikki tehtävät on tehty. Tämän jälkeen toteutetaan aikakauden kortti.
Aikakauden kortit aiheuttavat äänestyksen kohtalokorteilla, joihin alottaen järjestyksessä toisena olevasta pelaajasta kukin voi laittaa kohtalokortteja niin paljon kuin haluaa. Lopuksi sekoitus ja paljastus. Jos tulee tasapeli, aikakauden kortissa on efekti tätä varten.
- Poistakaa loput tehtäväkortit (puolijumalat jäävät alueelle) ja kaupunkikortti, jos sellainen on.
- Kukin pelaaja nostaa 5 kohtalokorttia vuorojärjestyksessä. Käsiraja on 8.
- Vuorojärjestyksessä nostetaan uudet tehtäväkortit, jotka kukin sijoittaa vapaana olevalle aluepalalle.
- Aloittava pelaaja nostaa kaupunkikortin ja lukee sen efektin ääneen, mikäli siinä on sellainen.
- Uusi aika alkaa ja ensimmäinen pelaaja nostaa aikakausikortin ja lukee sen ääneen.
Peli päättyy kolmannen aikakauden kortin efektin toteutumisen jälkeen. Kaikki pelaajat paljastavat puolijumalakorttinsa ja pelaaja, jolla on eniten voittopisteitä, voittaa.
- Bluffaa ja yritä välttää tilannetta, jossa muut huomaavat mikä on sinun puolijumalasi. Jos paljastut, pidä pokkasi ja koita hämätä tilannetta toiseen suuntaan.
Vastaa