
Arcs
Voittaminen
Peli päättyy joko 5. chapterin jälkeen tai sen chapterin päätteeksi, kun joku pelaajista saavuttaa pelaajamääräkohtaisesti määritellyn pistemäärän. Vaadittu pistemäärä pelin päättymiseen näkyy pisteradalla ja se pelaaja jolla on eniten pisteitä tässä kohdassa, voittaa.
Kullekin pelaajalla samanväriset pelimerkit ja lauta.
- Kaupunkimerkit sijoitetaan pelaajan pelilaudalle kolmiokohtiin.
- Toimintakorttipakasta kortit 1 ja 7 pois, vain 4-pelissä nämä kortit käytössä.
- Sekoita toimintakorttipakka ja jaa kullekin pelaajalle 6 korttia.
- Arpokaa aloittava pelaaja, hän saa Iniative-merkin.
- Kaksinpelissä mulliganin saa tehdä pelaaja ilman Iniative-merkkiä.
Pelilauta pöydälle:
- Loput toimintakortit (ja mulligankortit) poistopakaksi pelilaudalle kuvapuoli alaspäin.
- 0 – Ambition declared -merkki pelilaudalle.
- Chapter-merkki kohtaan 1.
- Kunkin pelaajan voittopiste-merkki asetetaan pelilaudan pisteradalle.
- Siniset ambition-merkit suuruusjärjestykseen (5,3,2) sininen puoli ylöspäin.
- Resursseista pankki, nopat kaikkien saataville.
- Sekoita Court-korteista pakka ja jaa näistä tarjoama pelilaudan sivuun: 2 pelaajaa: 3 korttia tai 3-4 pelaajaa: 4 korttia
-
Arvo pelaajamäärää vastaavista alkuvalmistelukorteista yksi ja sijoita pelaajien merkit sen ohjeistuksen mukaisesti. Pelaaja 1 on se, jolla on Iniative-merkki ja seuraava pelaaja myötäpäivään on 2 jne.
A: 3 alusta ja kaupunki
B: 3 alusta ja avaruusasema
C: 2 alusta
Kukin pelaaja saa niiden planeettojen resurssit, joissa heillä on rakennukset alussa.
- 2 pelaajan pelissä otetaan kunkin pelistä pois suljetun planeetan antamat resurssit ja sijoitetaan ne Ambition-radalle resursseja vastaaville kohdille.
Kortit
Aloittavan pelaajan -merkin omistaja aloittaa pelaamalla aloituskortin (Lead).
Tämän jälkeen aloittava pelaaja voi myös julistaa Ambitionin.
Järjestyksessä myötäpäivään, pelaajat voivat pelaamalla kortin joko:
- Ylittää aloituskortin – pelaamalla aloituskortin kanssa samaa maata olevan, mutta numeroltaan korkeamman kortin.
Saat toiminnon jokaisesta korttisi pisteestä. - Kääntää suunnan – pelaamalla aloituskortin kanssa eri maata olevan kortin. Tältä kortilta saa ottaa yhden siinä mainitun toiminnon.
- Kopioida – Pelaa mikä tahansa kortti kuvapuoli alaspäin, ja saat tehdä yhden aloituskortin toiminnon.
Kaapata aloittavan pelaajan -merkin – pelaamalla ylimääräisen kortin jo pelaamasi kortin viereen kuvapuoli alaspäin. Merkki tulee sinulle kaatuneena, eikä sitä voi tällä vuorolla enää kaapata.
Kun kaikki pelaajat ovat pelanneet korttinsa, pelatut kortit laitetaan poistoon. Sitten katsotaan vaihtaako aloittavan pelaajan -merkki omistajaa. Sitten uusi kierros alkaa. Mikäli kukaan ei ole kaapannut merkkiä, se siirtyy pelaajalle joka ylitti aloituskortin korkeimmalla numerolla.
Huom!! Prelude-toiminnot tulee tehdä kortin pelaamisen jälkeen, mutta ennen kuin kortin antamat toiminnot toteutetaan.
Aloittavan pelaajan -merkin ja aloitusvuoron merkitys on Arcsissa erittäin suuri. Tyypillisesti merkki vaihtaa omistajaa tuon tuosta. Merkki voi vaihtaa omistajaa näin:
- Pelaamalla ylimääräisen kortin kuvapuoli alaspäin, toimintakorttinsa yhteydessä. Tällöin merkki kaapataan ja sitä ei voi enää ottaa sillä kierroksella kaappaajalta pois.
- 4 pelaajan pelissä ylittämällä aloituskortin kortilla numero 7 tapahtuu merkin kaappaus.
- Mikäli kukaan ei kaapannut merkkiä ja ylittää aloituskortin sen kierroksen korkeimmalla numerolla.
- Jos kukaan ei kaapannut tai ylittänyt, merkki pysyy omistajallaan.
Loyal – pelaajan alus tai rakennus, eli pelaajan värissä.
Rival – Toisen pelaajan alus tai rakennus, eli toisen pelaajan värissä.
Fresh – vahingoittumaton alus tai rakennus on ”Fresh”.
Control (tai hallinta) – kun on enemmän kunnossa olevia aluksia kuin kellään muulla samassa järjestelmässä.
Korttien maat ja niiden sisältämät toiminnot:
- Administration: Verota, korjaa tai vaikuta.
- Aggression: Liiku, taistele tai turvaa.
- Construction: Rakenna tai korjaa.
- Mobilization: Liiku tai vaikuta.
Toiminnot
Siirrä valitsemasi määrä aluksiasi viereiseen järjestelmään (planeetta tai portti).
Jos liike alkaa avaruussatamaltasi, voit tehdä Katapultti-liikkeen. Silloin jatkat yhdellä samalla liikkeellä, kunnes saavut planeetalle tai sellaiselle portille, jota joku muu hallitsee.
- Valitse missä ja ketä vastaan taistelet.
- Kutakin taisteluun osallistuvaa alustasi kohden saat ottaa minkä tahansa värisen nopan.
Ryöstelynoppia saa ottaa vain, jos puolustajien joukossa on rakennuksia tai puolustajalla ei ole kartalla yhtään rakennusta. - Heitä nopat ja katso symbolit tässä järjestyksessä:
- Lieket vaurioittavat omia aluksiasi.
- Tähtäin vaurioittaa aluksiasi vihollisten vahingoittumattomien alusten määrän.
- Räjähdyssymboleilla saat vaurioittaa vihollisaluksia.
- Kolmio räjähdyssymbolin sisällä saa vahingoittaa vain rakennuksia.
- Jos sinulla on vielä aluksia, voit nyt käyttää avaimia ryöstelyyn.
Vaikutukset
Tuhoutuneet alukset tai rakennukset menevät aina Trophyksi tuhoajan pelaajalaudalle.
Jos tuhosit kaupungin, tee seuraavat vaiheet:
- Aiheuta paheksuntaa (”Provoke Outrage”) eli katso minkä resurssityypin planeetalla sijainneen kaupungin tuhosit ja poista kaikki tätä resurssityyppiä edustavat kortit ja resurssit hallustasi. Sijoita lisäksi oma agenttisi pelaajalaudallesi sen resurssityypin päälle. Tämän resurssityypin Prelude-toimintoja et voi enää tehdä.
- Hajoita tuomioistuin. Ota mikä tahansa kortti tuomioistuimesta, jossa sinulla on vähintään yksi agentti. Kortilla olevat kilpailijoiden agentit kuolevat ja saat ne Trophyinä.
Käännä vahingoittunut laivasi tai rakennuksesi takaisin ehjäksi.
Valitse yksi:
- Tee yksi avaruusalus, se on sijoitettava avaruussatamaasi. Kukin avaruussatama saa tehdä vain yhden aluksen vuorossa.
- Voit asettaa kaupungin tai avaruusataman tyhjään kohtaan planeetalla, jossa sinulla on pelinappuloita läsnä.
Jos toinen pelaaja hallitsee systeemiä, rakennetut alukset tai rakennukset tulevat peliin vahingoittuneina.
Verota joko omaa kaupunkiasi tai kilpailijan kaupunkia (joka on hallitsemallasi planeetalla). Saat 1 resurssin ja lisäät sen pelaajalaudallesi.
Jos verotat kilpailijan kaupunkia, nappaat samalla häneltä yhden agentin vangiksesi. Voit verottaa samaa kaupunkia vain kerran vuorossa.
Sijoita agenttisi mille tahansa kortille tuomioistuimen (Court) korttirivillä.
- Ota tuomioistuimen kortti, jossa sinulla on eniten agentteja.
- Omat agentit palaavat sinulle, mutta kilpailijoiden joutuvat vangeiksesi.
- Lopuksi nosta uusi kortti otetun paikalle.
Luvun päättyminen
Luku päättyy jos kenelläkään ei ole kortteja kädessä tai kaikki skippaavat aloittavan pelaajan merkin.
- Pisteyttäkää Ambitionit – Eniten ehtoa ansainnut saa suuremman luvun ja toiseksi tullut seuraavan. Tasapelissä ykköspaikasta kaikki saavat pienemmän luvun. Tasapelissä pienemmästä luvusta kukaan ei saa mitään.
Muistakaa myös pelilaudalla mahdollisesti olevat lisäpisteet rakennettujen kaupunkien alta. - Siivous ja Ambitionin korotus – alin Ambition-merkki käännetään ja merkit palautetaan takaisin paikoilleen.
Ambition mukaiset pelimerkit palautetaan (Tyrantin tapauksessa Captivet jne.) - Pelin loppu tai seuraava luku – lukumerkki eteenpäin tai jos peli loppui, niin eniten voittopisteitä haalinut voittaa. Tasapelissä kierrosjärjestys ratkaisee.
- Nostakaa uudet kortit – sekoittakaa kaikki kortit ja kukin pelaaja nostaa 6 uutta
” Chapterin rakenne
Alkaen iniative-pelaajasta, kukin pelaaja pelaa vuorollaan kortin ja vuorot jatkuvat myötäpäivään, kunnes pelaajien kaikki käsikortit on pelattu. ”
Tämä ei kuvaa oikealla tavalla korttien tikkipelimäistä pelaamista. Chapter koostuu roundeista, ja pelijärjestys ei melkein koskaan jatku myötäpäivään roundien vaihtuessa.
Hei tanar ja kiitos antamastasi kommentista. Joo ehdottomasti korjataan virheelliset kohdat, tässä hetken voi kuitenkin mennä. Pitää itse ensin ymmärtää asia kunnolla ja sitten osaa korjata vähän tarkemmin ^_^.
Eli mun pitää vielä opiskella asiaa ja tavoittaa mimmosen virheen olen tehnyt.
Tätä pikaohjetta on sitten viimekerran päivitetty hyvin rankalla kädellä, ja palaute huomioutu uudessa versiossa.
Poistin nyt maininnan vuorojen vaihtumisesta myötäpäivään. Meniköhän oikein? 😀
[…] ensin Arcs – peruspeli ja lue nämä vasta sen […]