Brass: Birmingham (pikaohje)

Brass: Birminghamissa toimit yrittäjänä Englannissa juuri meneillään olevan teollisen vallankumouksen aikana. Laajennat kauppareittejäsi kanavia ja rautateitä pitkin ja pystytät mm. puuvillatehtaita, hiili- ja rautakaivoksia sekä erinäisiä tuotantolaitoksia.

Alkuvalmistelut

  1. Pelilauta esille, puolella ei ulkonäköä kummempaa väliä.
  2. Ota mukaan vain pelaajamäärää vastaavat kortit ja kauppamerkit.
  3. Wild sijainnit ja Wild teollisuus -kortit omiksi nostopinoiksi.
  4. Loput kortit sekoitetaan kolmanneksi nostopakaksi.
  5. Kauppa-merkit kauppapaikkoihin pelilaudalle. Käytä vain pelaajamäärää vastaavia sijainteja.
  6. Oluttynnyri jokaisen kauppapaikan yhteyteen, jossa on (ei tyhjä-)kauppa-merkki.
  7. Hiilimarkkinat yhtä 1£-ruutua vaille täyteen.
  8. Rautamarkkinat kahta 1£-ruutua vaille täyteen.
  9. Loput oluet ja kuutiot pankkiin (näitä on loputtomasti).
  10. Rahat pankkiin.

Pelaajien alkuvalmistelu

  1. Kullekin pelaajalauta.
  2. Kullekin 17£ rahaa.
  3. Kukin valitsee värin jolla pelaa.
  4. Kukin ottaa reittimerkkinsä.
  5. Kukin laittaa pelimerkkinsä laudalle niille tarkoitettuihin kohtiin (musta puoli alaspäin).
  6. Voittopiste-merkki (hex) pelilaudalle kohtaan 0.
  7. Tulo-merkki (ympyrä) kohtaan 10.
  8. Kukin nostaa 8 korttia, nämä on pidettävä piilossa muilta.
  9. Kukin nostaa vielä yhden kortin poistopakaksi itselleen.
  10. Sekoita pelaajien hahmolaatat ja arvo niillä pelaajajärjestys.

Tärkeitä konsepteja

Kaksi aikakautta

Pelissä on ensin kanaalien aika ja sitten raiteiden aika. Aikakausi jatkuu kunnes pelaajilla ei ole enää kortteja ja nostopakka on tyhjä. Kummankin aikakauden päätteeksi pelaajat saavat voittopisteitä rakentamistaan reiteistä ja kääntämistään pelimerkeistä. Peli päättyy kun molemmat aikakaudet on pelattu. Eniten voittopisteitä haalinut voittaa.

Yhteys

Kaksi sijaintia ovat yhteydessä toisiinsa, jos niiden väliltä on löydettävissä reittimerkkien muodostama reitti. Reittimerkkien omistajalla tällä reitillä ei ole väliä.

Verkostosi

Sijainti on osa verkostoasi, jos siellä on pelimerkkisi tai sijainnin vieressä on yksikin omistamasi reittimerkki.

Pelaajan vuoro

Vuorollaan pelaaja saa toteuttaa kaksi kertaa toiminnon alla olevasta listasta (saman saa tehdä kaksi kertaa). Kutakin suoritettavaa toimintoa kohden tulee luopua yhdestä kortista pelaajan kädessä. Toimintojen tekemisen jälkeen ota nostopakasta kortteja, kunnes sinulla on taas 8 korttia kädessäsi. Toimintojen vuoksi käytetyt rahat sijoitetaan pelaajan hahmomerkin päälle. Vuorolla käytetyt rahat vaikuttavat tulevaan vuorojärjestykseen.

Rakenna

Kanaali-aikakaudella saat rakentaa sijaintiin vain yhden merkin ja mustalla puoliympyrällä varustettuja merkkejä ei saa rakentaa.
Raide-aikakaudella saa rakentaa sijaintiin niin monta kuin haluaa, mutta sinisellä puoliympyrällä varustettuja merkkejä ei saa rakentaa.

  • Poista sijaintiin tai teollisuusalaan sopiva kortti kädestäsi.
    • Sijaintikortilla voit rakentaa kortin mukaiseen sijaintiin, vaikka se ei olisi osa verkostoasi.
    • Teollisuuskortilla rakentaminen koskee tiettyä teollisuusalaa ja rakennuspaikan tulee olla osa verkostoasi.
    • Wild-sijaintikortilla voit rakentaa kaikkialle muualle paitsi kahteen Farmi-panimoon.
      • Farmi-panimoon voi rakentaa vain panimo-teollisuuskortilla tai Wild-teollisuuskortilla.
      • Lisäksi sinne pitää olla yhteys.
    • Wild-teollisuuskortti toimii minä tahansa muuna teollisuuskorttina.
  • Sijoita pelimerkki pelilaudalle ”musta”-puoli alaspäin.
    • Valitusta merkistä pelataan aina sen merkin alin versio.
    • Jos sijainnissa ei ole pelimerkin kuvalla varustettua kohtaa vapaana, ei merkkiä saa pelata siihen sijaintiin.
    • Ensisijaisesti merkki laitetaan sijainnissa kohtaan, jossa on vain tätä merkkiä vastaava kuva.
    • Jos sellaista ei löydy, on sallittua pelata merkki kohtaan, jossa merkin kuvan lisäksi on muita kuvia.
    • Vain poikkeustapauksessa voi rakentaa päälle:
      • Omien merkkien päälle saa rakentaa samanlaisen, mutta korkeamman tason version.
      • Jos oman merkkisi päälle rakentaessa siinä on rautaa, hiiltä tai olutta, ne palautetaan pankkiin.
      • Ainoastaan toisen pelaajan rauta- tai hiilikaivoksen päälle saa rakentaa ja vain siinä tapauksessa, ettei sitä resurssia ole missään pelilaudalla markkinat mukaan lukien.
      • Merkki jonka päälle rakennetaan, poistetaan pelistä ja näin ollen rakennus ei myöskään anna esim. voittopisteitä. Vanhoja merkin jo antamia voittopisteitä ei menetä.
  • Maksa pelimerkin maksu, jonka näet pelaajalaudalla valitun pelimerkin vasemmalla puolella.
    • Voit joutua maksamaan myös hiiltä ja/tai rautaa:
      • Hiili kaivoksesta – käytetään lähimmästä hiilikaivoksesta, jossa on hiiltä (tämä ei maksa mitään). Paikasta jossa hiiltä käytetään tulee olla reitti hiilikaivokseen, josta hiili otetaan.
      • Hiili markkinoilta – jos kaivosta ei löydy, voit ostaa hiiltä markkinoilta, mikäli paikassa jossa hiiltä käytetään on reitti hiilimarkkinoille.
      • Rauta kaivoksesta – ei tarvitse reittiä, kaikkea rautaa ei tartte ottaa samasta kaivoksesta (ei maksa mitään).
      • Rauta markkinoilta – jos kaivosta ei ole, voit ostaa rautaa markkinoilta.
  • Mikäli rakensit hiili- tai rautakaivoksen tai panimon sijoita sille merkin ilmoittama määrä sen omaa resurssia.
    • Huom! Panimot tuottavat kaksi tynnyriä olutta raide-aikakaudella.
    • Rakentaessasi hiili- tai rautakaivosta, täydennä markkinoilta puuttuvat vastaavat resurssit ja kerää niistä markkinoiden tarjoama hinta.
    • Täydennys voi johtaa tilanteeseen, jossa hiili- tai rautakaivosmerkki kääntyy.
Verkostoidu
  • Poista mikä tahansa kortti kädestäsi.
  • Saat sijoittaa reittimerkkisi tyhjälle reitille, joka on yhteydessä verkostoosi.
    • Se on yhteydessä verkostoosi, jos vieressä on sinun värillä varustettu pelimerkki tai reittimerkki.
  • Kanaaliaikakautena saat rakentaa vain vesireiteille £3 hintaan ja vain yhden kerran.
  • Raideaikakautena saat rakentaa vain raiteille £5 hintaan kerran tai kaksi hintaan £15 + olut joka tulee panimosta.
    • Käytä 1 hiili jokaista raideaikakautena sijoitettua reittimerkkiä kohden, tarvitset siis myös yhteyden hiileen.
Kehitä
  • Poista mikä tahansa kortti kädestäsi.
  • Saat poistaa korkeintaan 2 merkkiä pelaajalaudaltasi.
  • Jokainen poistettu merkki kuluttaa yhden raudan.
  • Poistettujen merkkien tulee olla oman tyyppinsä matalimman tason versio.
  • Jos merkissä on ns. kielletty hehkulamppu-symboli, sen voi poistaa vain rakentamalla, ei kehittämällä.
Myy

Voit myydä puuvillatehtaan, tuotannon (laatikko) tai keramiikkaa.
Huom. kaivokset ja panimot eivät käänny myymällä.

  • Poista mikä tahansa kortti kädestäsi.
  • Valitse pelimerkki, jota ei ole vielä käännetty ja varmista, että se on yhteydessä kauppapaikkaan, jossa sitä halutaan ostaa.
  • Oluella maksat myynnin kuljetusmaksun, jos et tähän pysty, myyminen peruuntuu.
    • Olut omasta panimosta – oman panimosi oluen ei tarvitse olla yhteydessä paikkaan jossa se tarvitaan.
    • Olut vastustajan panimosta – vastustajan oluen käyttäminen vaatii reitin paikkaan, jossa se tarvitaan.
    • Olut kauppapaikasta voit kuluttaa oluen myös kauppapaikasta jonne myyt, mikäli sellainen on vielä jäljellä. Näin käytetty olut voi antaa lisäbonuksen.
    • Useamman oluen tarve voidaan täyttää eri sijainneista/lähteistä.
  • Käännä pelimerkki ja siirrä tulomerkkiäsi eteenpäin merkin osoittama määrä. Huom. askelia, ei tuloluokkia.
  • Saat myydä niin monta merkkiä kuin haluat ja pystyt tällä yhdellä toiminnolla (et kuitenkaan poista kortteja kädestäsi).
Ota laina
  • Poista mikä tahansa kortti kädestäsi.
  • Ota £30 rahaa.
  • Laske tulomerkkisi 3 tuloluokkaa alemmas ja sijoita sen suurimmalle numerolle.

Lainoja ei makseta koskaan takaisin. Et voi ottaa lainaa, jos tuloluokka laskisi -10 alle.

Tiedustele

Voit tehdä tämän toiminnon vain, jos sinulla ei ole Wild-kortteja kädessäsi.

  • Poista mikä tahansa kortti kädestäsi.
  • Poista kaksi korttia lisää.
  • Ota tilalle Wild-sijaintikortti ja Wild-teollisuuskortti.
Jätä toiminto väliin
  • Poista mikä tahansa kortti kädestäsi.

Vuoron lopuksi

1. Määritä pelaajajärjestys

Vähiten rahaa käyttänyt siirtyy vuorojärjestyksessä ensimmäiseksi ja eniten rahaa käyttänyt on viimeinen. Kaikki saman verran rahaa käyttäneet pysyvät samassa vuorojärjestyksessä suhteessa toisiinsa. Lopuksi palauta rahat pankkiin.

2. Kerätkää tulot

Kukin ottaa tulo-merkkinsä (pyöreä) osoittaman määrän rahaa (paitsi pelin viimeisellä vuorolla). Määrä voi olla myös negatiivinen, jolloin joudutkin maksamaan. Mikäli et pysty maksamaan, poista yksi pelilaudan merkeistäsi (saat siitä sen hinnan puolitettuna ja pyöristettynä alaspäin, mikäli rahaa jää yli, voit pitää sen). Poista merkkejä vain siihen asti, että saat velat kuitattua. Jos et pysty maksamaan näin, luovu voittopisteestä kutakin puuttuvaa £1 kohden.

Aikakauden loppu

Kun kortit loppuu nostopakasta ja pelaajilta, tee kunkin aikakauden lopuksi seuraavat asiat:

1. Kerää pisteet jakeluverkostostasi

Kerää yksitellen jokainen pelilaudalle pelaamasi reittimerkkisi. Jokaisesta linkkisymbolista joka löytyy reittimerkkisi vierestä, saat yhden voittopisteen. Huom. myös toisten pelaajien pelimerkeistä saa voittopisteitä.

2. Kerää pisteet pelimerkeistä

Jokainen käännetty pelimerkkisi antaa vasemmassa alanurkassa olevan voittopistemäärän.

Kanaali-aikakauden loppu

Mikäli juuri päättynyt aikakausi oli ensimmäinen, eli kanaali-aikakausi, tee lisäksi seuraavat:

3. Poista vanhentuneet pelimerkit

Poista pelilaudalle pelatuista pelimerkeistä kaikki 1. tason pelimerkit. Ne poistuvat pelistä kokonaan.

4. Täydennä kauppiaiden kaljat

Oluttynnyri jokaisen kauppapaikan yhteyteen, jossa on (ei tyhjä-)kauppa-merkki.

5. Sekoita uusi nostopakka

Kerää pelaajien poistopakat yhteen ja sekoita niistä uusi nostopakka pelilaudalle.

6. Kukin nostaa 8 korttia käteen

Voittopisteiden laskenta

Eniten pisteitä kerännyt voittaa. Tiebreaker on suurin tuloluokka, sitten eniten rahaa ja jos edelleen tasan niin sitten tasapeli.

Vuorotoiminnot – playeraid:

Rakenna

Kanaali-aikakaudella vain yksi rakennus kultakin pelaajalta sijaintia kohden.
Raide-aikakaudella ei ole samaa rajoitusta. Muista puoliympyröiden tuomat rajoitukset.

  • Poista sijaintiin tai teollisuusalaan sopiva kortti kädestäsi.
  • Maksa pelimerkin maksu.
  • Sijoita pelimerkki pelilaudalle.
  • Jos rakensit Kaivoksen tai panimon, sijoita resurssit.
Verkostoidu
  • Poista kortti kädestäsi.
  • Sijoita reittimerkkisi verkostosi yhteyteen.
  • Kanaaliaikakautena £3 ja vain vesireiteille.
  • Raideaikakautena £5 ja vain raiteille. Jos haluat kaksi: £15 + olut joka tulee panimosta. Kustakin merkistä lisäksi hiili.
Kehitä
  • Poista kortti kädestäsi.
  • Saat poistaa korkeintaan 2 merkkiä pelaajalaudaltasi.
  • Jokainen poistettu merkki kuluttaa yhden raudan.
  • Poistettava merkki on aina matalimman tason versio.
  • Hehkulamppukieltosymbolilla varustettuja et voi kehittää pois.
Myy

Voit myydä puuvillatehtaan, tuotannon (laatikko) tai keramiikkaa.
Huom. kaivokset ja panimot eivät käänny myymällä.

  • Poista kortti kädestäsi.
  • Valitse pelimerkki, joka on kääntämättä ja yhteydessä sitä haluavaan kauppaan.
  • Oluella maksat myynnin kuljetusmaksun, jos et tähän pysty, myyminen peruuntuu.
  • Käännä pelimerkki ja siirrä tulomerkkiäsi eteenpäin.
  • Saat toistaa palata 2. ylimpään kohtaan ja toistaa kaiken uuden merkin kohdalla.
Ota laina
  • Poista kortti kädestäsi.
  • Ota £30 rahaa.
  • Laske tulomerkkisi 3 tuloluokkaa alemmas ja sijoita sen suurimmalle numerolle.

Et voi ottaa lainaa, jos tuloluokka laskisi -10 alle.

Tiedustele

Voit tehdä tämän toiminnon vain, jos sinulla ei ole Wild-kortteja kädessäsi.

  • Poista kortti kädestäsi.
  • Poista kaksi korttia lisää.
  • Ota tilalle Wild-sijaintikortti ja Wild-teollisuuskortti.
Jätä toiminto väliin
  • Poista kortti kädestäsi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kommentit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *