Deception: Murder in Hong Kong (pikaohje)
Voittaminen
Pelin voittavat tutkijat, jos murha-ase ja raskauttava todiste saadaan selville. Mikäli kolmen kokonaisen kierroksen jälkeen nämä eivät ole selvinneet, voittaa murhaaja.
Mikäli peli päättyy rikoksen ratkaisuun ja pelissä oli todistaja, saa murhaaja ja rikoskumppani vielä yhden mahdollisuuden voittoon. He sopivat ketä murhataan ennen oikeudenkäyntiä, jos se oli todistaja, he voittavat
Alkuvalmistelut
- Jokaiselle pelaajalle 4 sinistä ja 4 punaista kysymysmerkkikorttia.
- Jokainen sijoittaa nämä eteensä ja tekstiosa kohti muita pelaajia.
- Tarkastelkaa kunkin kortteja rauhassa.
- Roolikortit pelaajamäärän mukaan:
4-5 pelaajaa: 1 murhaaja, 1 rikosteknikko, loput tutkijoita.
6-12 pelaajaa: 1 murhaaja, 1 rikosteknikko, 1 rikoskumppani, 1 todistaja, loput tutkijoita. - Jokaiselle jaetaan yksi roolikortti salassa ja poliisilätkä. Roolit ovat salaisia.
- Rikosteknikko ei ole salainen, hän kertoo olevansa rikosteknikko ja luopuu alussa jaetuista korteista ja poliisilätkästä.
Rikosteknikko ohjaa murhaosion:
- ”Kaikki sulkevat nyt silmänsä.”
- ”Murhaaja (ja rikoskumppani) avatkaa silmänne.”
- ”Murhaaja näytä edestäsi murha-ase, sekä murhan raskauttava todiste.”
- Rikosteknikko nyökkää murhaajalle, jolloin osoittaminen voi loppua.
- ”Murhaaja ja rikoskumppani sulkekaa silmänne.”
- ”Todistaja avaa silmäsi.”
- ”Murhaaja ja rikoskumppani nostakaa yksi peukku pystyyn ja pitäkää se pystyssä.”
- ”Todistaja, nyökkää kun olet nähnyt peukut ja olet valmis jatkamaan”
- ”Todistaja, sulje silmäsi.”
- ”Kaikki avaavat nyt silmänsä ja murhan selvitys voi alkaa.”
Rikoksen ratkaiseminen
Kuka tahansa paitsi rikosteknikko saa yrittää ratkaista rikoksen koska tahansa ennen pelin loppumista, mutta sitä saa koittaa vain kerran. ”Haluan ratkaista rikoksen” ja sitten osoittaa murha-asetta ja raskauttavaa todistetta. Jos oli oikein, rikosteknikko julistaa rikoksen tulleen ratkaistuksi. Jos väärin, rikosteknikko saa sanoa vain ”ei”, eikä mitään muuta. Yrityksen jälkeen pelaaja antaa virkamerkkinsä pois, eikä saa yrittää ratkaisuja, mutta kaikilla muilla tavoilla saa ja pitääkin osallistua peliin.
Kierros 1
Todisteiden kerääminen
- Rikosteknikko sijoittaa Location of Crime vihjelaatan pöydälle.
- Rikosteknikko valitsee yhden vihreistä vihjelaatoista ja sijoittaa sen pöydälle.
- Rikosteknikko sekoittaa ruskeat vihjelaatat keskenään nostopakaksi.
- Rikosteknikko nostaa nostopakasta 4 laattaa ja sijoittaa ne pöydälle.
Rikosteknikko laittaa yhden luodin kerrallaan, yksi per laatta, osoittamaan rikoksen yksityiskohtia. Kunkin luodin asettamisen jälkeen muut pelaajat keskustelevat yksityiskohdista (voivat kysyä toisiltaan kysymyksiä) ja rikosteknikko voi ohjata keskustelua vain sijoittamalla uusia luoteja haluamassaan tahdissa ja järjestyksessä eri laatoille. Myös rikosteknikon tapa, nopeus tai harkitsevuus luotien asettelussa voivat olla vihjeitä.
Vaihe loppuu kuudennen luodin asettamisen jälkeen, mutta tässä kohtaa on taas pieni hetki jolloin todisteista voidaan keskustella.
Todisteiden esittely
Rikosteknikko antaa n. 30 sec puheenvuoron kullekin pelaajalle (myötäpäivään rikosteknikosta) siitä, mikä on heidän mielestään murha-ase ja raskauttava todiste. Toista ei saa keskeyttää hänen puheenvuoron aikana, paitsi jos yrittää rikoksen ratkaisua.
Kierros 2
Todisteiden kerääminen
Rikosteknikko nostaa nostopakasta uuden laatan ja korvaa yhden aiemmista nostopakan laatoista sillä. Poistetusta laatasta otettu luoti laitetaan uudelle. Pelaajille pieni hetki aikaa keskustella tästä käänteestä
Todisteiden esittely
Rikosteknikko antaa n. 30 sec puheenvuoron kullekin pelaajalle (myötäpäivään rikosteknikosta) siitä, mikä on heidän mielestään murha-ase ja raskauttava todiste. Toista ei saa keskeyttää hänen puheenvuoron aikana, paitsi jos yrittää rikoksen ratkaisua.
Kierros 3
Todisteiden kerääminen
Rikosteknikko nostaa nostopakasta uuden laatan ja korvaa yhden aiemmista nostopakan laatoista sillä. Poistetusta laatasta otettu luoti laitetaan uudelle. Pelaajille pieni hetki aikaa keskustella tästä käänteestä
Todisteiden esittely
Rikosteknikko antaa n. 30 sec puheenvuoron kullekin pelaajalle (myötäpäivään rikosteknikosta) siitä, mikä on heidän mielestään murha-ase ja raskauttava todiste. Toista ei saa keskeyttää hänen puheenvuoron aikana, paitsi jos yrittää rikoksen ratkaisua. Peli päättyy välittömästi kun todisteiden esittely on vimpan pelaajan toimesta päättynyt.
Vastaa