Dune: Imperium (pikaohje)

Huom. tämä pikaohje ei välttämättä ole nykyisessä muodossaan kovin monikäyttöinen, toistaiseksi vain ns. omiin tarpeisiin, mutta ei yleispäteväksi ohjeeksi tarkoitettu.

Alkuvalmistelut

  • Pelilauta, liittouma-merkit ja mentat paikoilleen
  • Arvo konfliktien nostopakaksi:
    • III-tason kortteja 4
    • II-tason kortteja 5
    • I-tason kortteja 1
  • Valmistele seuraavat nostopakat
    • Juonittelu-pakka
    • Imperium-pakka
    • Arrakis Liaison
    • The Spice Must Flow
    • Foldspace
  • Muodostakaa resursseista pankki.
  • Imperium-riville pakasta 5 korttia tarjolle.

  • Jokainen pelaaja valitsee pelihahmon.
  • Jokainen pelaaja sekoitaa 10-kortin aloituspakkansa.
  • Jokaiselle pelaajalle 1 vesi.
  • Jokainen pelaaja saa oman väriset pelimerkkinsä.
    • Jokainen sijoittaa 3 sotilasta varuskuntaan.
    • Jokaisella on 2 agenttia aluksi.
    • Pistekiekko kohtaan 0, paitsi nelinpelissä kohtaan 1.
    • Liittoumamittareille yksi kuutio kuhunkin.
  • Arpokaa aloittaja ja antakaa aloittavan pelaajan merkki hänelle.
Rise of Ix
  • Sijoita lisäkaistale alkuperäisen pelilaudan päälle.
  • Jokaiselta pelaajalta kiekko lisäkaistaleen rahtiosuuteen.
  • Sijoita Ix-lauta pelilaudan viereen.
  • 6 teknologialaattaa Ix-laudalle.
  • 2 taistelulaivaa kullekin pelaajalle.
Immortality
  • Tleilax-lauta pelilaudan viereen.
    • Kaksi maustetta yläriville.
    • Kultakin pelaajalta 2-kiekkoa laudalle.
  • Uusi korttitarjoama peruspelin korttitarjoaman yläpuolelle:
    • Reclaimed Forces aina näkyvillä.
    • Lisäksi aina 2 korttia tarjolla.
  • Research Station minilauta alkuperäisen pelilaudan päälle.
  • Jokaiselle pelaajalle Family Atomics -merkki.
  • Aloituspakassa Dune the Desert Planet -korttien sijaan kaksi Experimentation-korttia.

Voittaminen

Jos joku pelaajista on saanut kierroksen lopussa 10 voittopistettä tai konfliktipakka on tyhjä, peli loppuu.
Eniten voittopisteitä haalinut pelaaja voittaa.

Mistä voi saada voittopisteitä?

  • Etenemällä liittouma -mittarilla.
  • Konfliktista voi tulla palkkiona voittopiste.
  • Juonittelukorteista ja muista korteista.

Pelin kulku

Kierroksen alku
  • Nosta uusi konflikti-kortti pakasta.
  • Kukin pelaaja nostaa 5 korttia nostopakastaan.
Pelaajavuorot
  • Aloittavasta pelaajasta lähtien pelaajat käyttävät kortteja ja sijoittavat agentteja.
  • Kun agentteja ei enää ole, on tehtävä paljastusvuoro.
Taistelu
  • Taisteluun sijoitetut joukot määräävät taisteluvoiman.
  • Lisäksi olet saattanut saada lisää taisteluvoimaa paljastusvuoron korteista.
  • Saatte vielä pelata juonittelukortit.
  • Alueita hallinneet taistelulaivat palautuvat varuskuntaan.
Hiekkamadot
  • Jokaiselle mauste-sijainnille jossa ei ollut agenttia, ilmestyy yksi lisämauste.
Kierroksen loppu
  • 10 voittopistettä tai tyhjä konfliktipakka päättää nyt pelin!
  • Jos peli ei pääty, tee seuraavat:
    • Palauta Mentat paikalleen.
    • Pelaajat keräävät agenttinsa.
    • Anna ekan pelaajan merkki myötäpäivään.

Rise of Ix -erikoisjutut

Discard (oranssi)

Maksuksi jostain heität kortin poistopakkaan.

Unload

Vaihtoehtoinen tapa saada reveal-laatikon palkinnot. Mikäli unload-ominaisuudella varustettu kortti poistetaan pelistä tai menee poistopakkaan, saa siinä tapauksessa reveal-laatikon palkinnot.

Infiltration

Mikäli kortin sijainti-ikonissa on pieni valkoinen tyyppi, voi siihen sijaintiin laittaa agentin, vaikka siellä olisi toisen pelaajan agentti.

Taistelulaivat

Taistelulaivat on 3 taisteluvoiman arvoisia.

  • Taistelulaivat ovat 3 taisteluvoiman arvoisia.
  • Voitokkaan taistelun jälkeen sinun tulee valita yksi alue, jossa ei ole toista taistelulaivaa. Tämä on hallussasi aivan kuten lipulla varustettu alue.
  • Taistelulaiva palautuu varuskuntaan vasta seuraavan taistelun lopuksi.
  • Jos taistelua ei voitettu, taistelulaiva palautuu varuskuntaan.

Immortality -erikoisjutut

Mikroskooppi ja kovakuoriainen

Mikroskooppi edistää tutkinta-kiekkoa oikealle. Se ei voi mennä taaksepäin tai kohtisuoraan ylös tai alas. Kovakuoriainen edistää Tleilax-laudan ylhäällä olevaa mittaria yhdellä.
Geenimerkkien saavuttaminen – aktivoi vastaavalla symbolilla varustetut lisäominaisuudet mm. korteissa.

Vihreä kuutio

Kun symboli ilmestyy, voit sijoittaa sotilaasi Tleilax-tankkiin. Näin sijoitettuja sotilaita voi käyttää mm. maksuna uusista vihreitä kuutioita maksavista korteista.

Graft (liittäminen)
  • Agenttivuorolla Graft-kortti tulee aina pelata toisen kortin kylkeen.
  • Molemmat pelatut kortit saavat olla kumpikin Graft-kortteja.
  • Sijainti-ikonin saa valita kummasta tahansa kortista.
  • Molemmat kortit lähettivät agentin sijaintiin.
  • Saat molempien korttien efektit.
  • Graft-kortti toimii samalla tavalla kuin muutkin paljastusvuorolla.
Family Atomics
  • Kerran pelissä luopumalla lätkästä saa Imperium-rivin tarjoaman uudistettua.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kommentit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *