Skyrise (pikaohje)

Huutokauppapeli, jossa kisaatte taivasutopian arkkitehtuurisesta suvereniteetistä.

Vuororakenne

0. Määrittäkää huutokaupan aloittaja

  • Yleensä pelaaja joka voitti edellisen huutokaupan, aloittaa aina uuden huutokaupan.
  • Ekalla vuorolla aloittaja arvotaan, aikakauden 2 alussa huutamisen aloittaa pelaaja, jonka valitsemassa ihmekortissa on pienen iniative-luku.
    • Ihmekortin iniative-luku kertoo myös aloittajan tilanteessa, jossa pelaaja on jo käyttänyt kaikki rakennuksensa.

1. Aloitushuuto

  • Pelaaja sijoittaa rakennuksen tyhjälle tontille, joka on yhteydessä jo pystytettyyn rakennukseen.
    • Eka aloitushuuto menee keskellä olevalle pienelle saarelle.
    • Ihmeen saa pelata aloitushuutoon vain, jos se on viimeinen rakennelmasi.

2. Huutokauppa alkaa

  • Myötäpäivään aloittajasta kukin pelaaja joko:
    • Sijoittaa edellistä huutoa suuremman huudon edellisen huudon viereiselle tyhjälle tontille.
    • Jättää välistä eikä enää osallistu tähän kierrokseen huutoja.
    • Aikakaudella 2 sijoittaa ihmeen edellisen huudon viereiselle tyhjälle tontille.

3. Huutokaupan päättyminen

  • Huutokauppa päättyy jos:
    • Muut paitsi korkeimman tarjouksen tehnyt jättävät huudon välistä.
    • Ei ole vapaata tonttia, johon sijoittaa huutoa.
    • Pelaaja sijoittaa ihmeensä.

Huutokaupan päättymisen jälkeen voittajan rakennus käännetään rakennetuksi, voittaja saa sen tontin pelimerkin ja muut saavat huutamansa rakennukset takaisin. Mikäli ihme tuli sijoitetuksi, sen vaikutus tapahtuu välittömästi.

Mikäli aikakausi ei päättynyt, siirrytään kohtaan 0. Määrittäkää huutokaupan aloittaja.

Aikakausi 1 – Päätös

Kun yksi pelaajista on rakentanut kaikki aikakauden 1 rakennukset, aikakausi päättyy.
Tehkää silloin seuraavat asiat:

  • Island Control -kortin pisteet (+5 pistettä kunkin saaren korkeimmat rakennukset omistavalle)
  • Panorama-korttien pisteet.
  • Kaikki ottavat loput rakennukset (ja ihmeen) käyttöönsä.
  • Kukin pelaaja valitsee ihmeelle kortin loppupelin ajaksi.

Aikakausi 2 – Pelin päätös

Kun kaikki ovat rakentaneet kaikki rakennukset, peli päättyy. Vimpan oman rakennuksensa ekana rakentanut saa 10 pisteen avaimen, toisena tuleva 4 pisteen kolikon.
Tehkää sitten loppupisteytys:

  • Island Control -kortin pisteet (+5 pistettä kunkin saaren korkeimmat rakennukset omistavalle)
  • Panorama-korttien pisteet.
  • Salaisten tavoitekorttien mukaiset pisteet.
  • Pelimerkkien pisteet:
    • ABCD – merkkien pisteet (kääntäkää laatat ensin).
    • Sellaisten tonttimerkkien pisteet, jotka eivät mahtuneet pelaajalaudan upotuksiin (10 kustakin).
    • Kaupunginavaimen pisteet ja kolikon pisteet.
    • Jokainen +1 -pelimerkki antaa.
  • Rakennusten pisteet:
    • Pisteytä tontin väri kerrallaan (eka keltaset, sitten vihreet jne.) rakennukset, jotka ovat kunkin värisellä tontilla. Saat näistä rakennuksista niin monta pistettä, kuin pelimerkit laudallasi osoittavat.

Voittaja?

Eniten pisteitä.
Tasapelissä viimeisen rakennuksensa ensin rakentanut on voittaja.

14/06/2024 Pahviritari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *